Sunday, January 4, 2009

MPP UPSI:Kenyataan Bantahan terhadap kekejaman Israel

KENYATAAN BANTAHAN MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

(MPP UPSI) 08/09 TERHADAP SERANGAN REGIM ISRAEL KE ATAS GAZA, PALESTIN.

Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah MPP UPSI 08/09 mengutuk sekeras-kerasnya tindakan biadap rejim zionis membedil rakyat Palestin dalam satu tindakan keganasan yang paling dasyat sejak merampas dan mengisytiharkan negara haram Israel pada tahun 1948 oleh Ben Oreon. Terbaru bermula detik hitam 27 Disember 2008, rejim zionis laknatullah menggunakan bentuk ketenteraan untuk menghancurkan palestin dan telah pun membunuh hampir ratusan nyawa dan memusnahkan pelbagai kemudahan awam.

Serangan terbabit telah pun menghancurkan Universiti Islam Gaza dan sebuah makmal juga hancur dalam serangan terbabit. Universiti ini dipilih untuk dijadikan sasaran selain banyak lagi pusat-pusat pemerintahan kerana rejim zionis menganggapnya sebagai salah satu simbol budaya penting bagi kerajaan Hamas. Serangan rejim Israel ini juga turut ditujukan untuk menghancurkan sejumlah terowong yang menghubungkan Gaza dengan Mesir. Terowong ini digunakan untuk menyeludup bekalan makanan, ubatan dan senjata untuk keperluan.

MPP UPSI menolak dakwaan Israel bahawa serangan terbaru ini adalah merupakan langkah keselamatan kerana serangan Israel ke atas Palestin telah lama dirancang. Zionis telah merancang serangan ini sejak 6 bulan yang lalu sebaik sahaja gencatan senjata berakhir 19 Disember yang lalu. Serangan roket yang dibuat oleh pejuang Palestin dijadikan sebab untuk mewajarkan tindakan kejam mereka itu.

MPP UPSI juga melihat serangan ini adalah masalah global yang perlu mendapat tentangan dari semua pihak. Serangan ini bukan hanya melibatkan isu sensitiviti agama, malah isu ini membabitkan isu kemanusiaan dan hak asasi rakyat Palestin telah diragut kejam oleh zionis. Mereka membunuh rakyat Palestin yang tidak berdosa malah terus menerus membunuh golongan emas, wanita dan kanak-kanak.

MPP UPSI menggesa seluruh rakyat Malaysia untuk sama-sama membantah tindakan kejam rejim zionis ini. Dan yang terbaru, Israel telah mengeluarkan arahan dengan kekuatan 6500 anggota untuk menguasai penempatan berdekatan dengan Tembok Buraq untuk dijadikan tempat ibadat mereka.

Akhir sekali, MPP UPSI ingin merakamkan rasa sedih yang amat mendalam ke atas penderitaan yang menimpa rakyat Palestin di Gaza dalam keadaan seluruh dunia menyambut tahun baru 1430H/2009. MPP UPSI juga akan cuba mempergiatkan usaha seperti kutipan tabung derma, edaran risalah dan tayangan video Palestin. Namun, solat hajat dan doa daripada semua pihak amat diperlukan dalam kita sama-sama mendoakan kesjahteraan dan ketenteraman rakyat Palestin di Gaza.

Akmal Bin Madzir

Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah MPP UPSI 08/09

http://ibnumadzir.blogspot.com

4 Januari 2009

1 comment:

Hilman Nordin said...

salam. kalau ada statement lagi, boleh hantar pada mahasiswakini@yahoo.com

Terima kasih.