Wednesday, November 5, 2008

Debat: Anwar dan Najib?



Kita tidak dapat nafikan di mana Dato Seri Najib Tun Razak merupakan Menteri Kewangan Pertama Malaysia pada waktu kini. Kita juga tidak boleh menafikan bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim juga merupakan Mantan Menteri Kewangan Malaysia di bawah pemerintahan Tun Dr. Mahathir (Bapa Pemodenan). Dan jika diikutkan, Anwar dan Najib,kedua-duanya mempunyai pengalaman yang sama iaitu Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Jika dihitung pengalaman pula, Anwar sebenarnya lebih lama dan berpengalaman dalam menjawat dua jawatan tersebut.

Apabila timbul isu tentang bajet 2009, kedua-dua pihak menyatakan respon yang berbeza. Sebagai rakyat marhain yang menilai, saya melihat bahawa kedua-duanya mesti mempunyai ‘reason’ tertentu mengapa mereka berpendirian bahawa bajet mereka adalah ‘bajet rakyat’. Dan media tidak sepatutnya mendapatkan penjelasan dari sebelah pihak sahaja kerana sebagai media yang professional, mengapa tidak media mendapatkan penjelasan yang terang lagi jelas dari kedua-dua belah pihak.

Saya mewakili rakyat marhain dan juga mahasiswa yang berpendidikan, mengharapkan agar media boleh menyiarkan forum antara Dato Seri Najib Tun Razak dan Dato Seri Anwar Ibrahim supaya kedua-dua mereka dapat memberikan penjelasan kepada rakyat mengapa mereka berpendirian sedemikian dalam menyatakan bajet 2009 yang dibentang oleh Najib dan Bajet alternatif yang dibentang oleh Anwar supaya kami di peringkat rakyat boleh menilai kedua-dua bajet dengan telus dan baik.

"Media Profesional, Maklumat Berinformasi"

Rakyat Marhain

1 comment:

SITI FATIMAH AB GHAFFAR said...

salam..cek dah hantaq post hg ni ke utusan..xpa na...maaf byk2 salah tindakan ini..salam