Wednesday, November 19, 2008

Mak kata dah….


“Mak kata dah, jangan naik tinggi-tinggi, sekarang kan susah dah nak turun!!”kata mak aku time aku kecil-kecil dulu (waktu tu memang kuat memanjat pokok). “Tu la naik tinggi-tinggi lagi, dah jatuh padan muka!”Huh, ni satu lagi ayat pedas dari mak aku. Tapi apa-pun, seorang mak begitu sayangkan anak-anaknya walaupun kadang-kadang time kita panjat pokok, mak kita akan kata, “Hah, naik lagi, biar tinggi sikit lagi,naik…naik…”(ayat sinis dari seorang ibu kepada anaknya yang hensem sekarang ni).

Tapi sebenarnya entry ni bukanlah aku khususkan untuk membincang pembelajaran dan pengajaran psikologi dan pedagogi seorang ibu terhadap anak-anaknya...sebab psikologi dan pedagogi yang terbaik adalah dating dari seorang ibu walaupun ibu itu hanya berpendidikan sekolah rendah. Tapi entry ni, sebenarnya tercetus ketika aku dan housemate aku sama-sama menonton Buletin Utama TV 3: Harga Minyak Turun lagi: RM 2 untuk petrol, RM 1.90 untuk diesel.

Sambil tengok tu, kawan-kawan ada kata: “Huh, masuk ni 5 kali dah minyak turun..Tu lah, naik tinggi-tinggi lagi, sekarang kan susah dah nak turun” (kan sama macam mak aku cakap masa aku kecil dulu). Satu lagi yang aku nak ketawa adalah, “Tu la naik tinggi-tinggi lagi, dah jatuh padan muka(kan sama jugak)”. Tapi apa-apa pun berjaya juga turun walaupun tak cecah tanah lagi (sepatutnya boleh turun lagi) dan dapat luka yang agak parah (duit keluar dengan banyak untuk bayar rebate kepada rakyat).

sumber: Malaysiakini

Em, betul la kata orang, jangan lawan cakap orang tua, mulut diorang masin.kalau diorang kata jangan naik, jangan la naik...dan mungkin sama juga kepada mereka yang menaikkan minyak secara mendadak pada 5hb Jun 2008 iaitu 78 sen dari RM 1.92, “jangan lawan cakap rakyat, mulut rakyat ni masin”

p/s Sayangi ibu anda...