Monday, November 10, 2008

Respon: Berita TV 3

Tayangan Video Kematian kepada Para Pelajar Berumur 7-8 tahun

Pada 8 November 2008, Berita Utama TV 3 telah menyiarkan berita mengenai Tayangan Video Kematian kepada Para Pelajar 7-8 tahun dan telah mendapat respon dari pelbagai pihak pada keesokkannya ( 9 November 2008). Ada pihak yang bersetuju dan ada juga yang tidak bersetuju dengan kaedah yang telah dibuat oleh guru terbabit. Masing-masing saling memberikan sebab dan alasan yang munasabah kenapa mereka memberikan pendapat sedemikian. Dan saya tidak mahu mengulas pendapat di kedua-dua belah pihak.

Sebagai mahasiswa dalam bidang pendidikan, secara peribadi saya merasakan bahawa kaedah yang digunakan adalah kurang bersesuaian kerana kognitif pelajar pada peringkat 7-8 tahun adalah masih di tahap rendah dan tidak boleh lagi menerima kaedah tersebut dengan baik. Dan bagi pendapat saya lagi, kaedah tersebut hanyalah bersesesuaian untuk golongan remaja yang berumur 14-18 tahun kerana kognitif pelajar pada waktu itu adalah bersesuaian dengan kaedah tersebut.

Namun demikian, saya tidak memandang usaha yang dibuat oleh guru tersebut sebagai satu usaha yang remeh kerana seorang guru sebenarnya sentiasa berfikir kaedah yang terbaik dalam mendidik anak didik mereka untuk menjadi insan yang berguna. Usaha yang dilakukan oleh guru tersebut amat saya hargai dan boleh menjadi salah satu bahan pengajaran dan pembelajaran untuk saya gunakan kelak.

Akmal Bin Madzir
Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah
MPP UPSI 08/09

No comments: